AED in de wijk

Hallo Allemaal!

we zijn inmiddels begonnen met de actie om geld in te zamelen voor een AED in de buurt. Zie hieronder de tekst van de brief zoals deze in de bus is gevallen of binnenkort gaat vallen.

“AED

Aan de bewoners van de Hoevenwijk

Een hartstilstand is de belangrijkste oorzaak van overlijden in Nederland. Uit de praktijk blijkt dat dit niet aan leeftijd gebonden is. De tijd van hartstilstand tot een telefoontje naar 112 is gemiddeld meer dan 6 minuten. Maar als binnen 6 minuten wordt gestart met reanimatie en defibrillatie is de overlevingskans meer dan 60%. Een ambulance kan ook niet altijd snel ter plaatse zijn, waardoor het belangrijk is dat een reanimatie zo snel mogelijk wordt opgestart. Een AED is daarbij heel belangrijk!!

Daarom ondersteunt de bewonersvereniging De Twaalf Hoeven graag het initiatief om voor ALLE bewoners in onze wijk een AED aan te schaffen.

Maar wat doet nou zo’n AED? Bij een hartstilstand staat het hart soms niet helemaal stil, maar is er sprake van kamerfibrilleren. Door een snelle en chaotische prikkeling van de hartkamers, trekken deze niet meer samen. Een AED kan het hart resetten bij kamerfibrilleren. Het hart gaat weer pompen. Dit noemen wij defibrilleren.

De aanschaf van een AED kost € 1.850, excl. BTW. Naast de financiële bijdrage van alle huishoudens van onze wijk, betaalt de bewonersvereniging De Twaalf Hoeven de aanlegkosten, de kosten van verzekering, kosten van onderhoud en vervanging en de kosten van de elektriciteit voor de verplichte, verwarmde kast van de AED ter beschikking gesteld door de hartstichting. Als we met zijn allen meer dan € 1.850, en de BTW ophalen, wordt dit bedrag mede gebruikt om deze bijkomende kosten te financieren. Wij kiezen voor dit apparaat omdat het ook specifiek geschikt is voor de behandeling van hartstilstand bij kinderen.

Als alle huishoudens van de Hoevenwijk minimaal € 5 willen betalen, kunnen we in de wijk een AED ophangen. Ook uw bijdrage is van belang!

Wij verzoeken u uw bijdrage in de retourenvelop te doen, waarop u vermeldt: naam, volledig adres en bedrag. Binnen een week komt de contactpersoon van uw Hoeve bij u langs om de envelop met uw bijdrage op te halen.

U kunt deze ook zelf inleveren bij uw contactpersoon.

Ook kunt u uw bijdrage overmaken op het rekeningnummer van de bewonersvereniging de Twaalf Hoeven, onder vermelding van naam, volledig adres, AED. Dit rekeningnummer vindt u in de brief die huis aan huis wordt verspreid.

Als er onverhoopt onvoldoende geld wordt opgehaald en de aanschaf niet door kan gaan, ontvangt u uw bijdrage terug.

De AED zal centraal in onze wijk worden opgehangen in de carport van Francisca hoeve 43. Zodra de AED beschikbaar is, ontvangt u nadere informatie wat u moet doen indien u te maken krijgt met iemand met een hartstilstand.

Wij danken u bij voorbaat voor uw bijdrage!

Bewonersvereniging De Twaalf Hoeven Juli 2020″

In de brief die u in de bus krijgt, staat de naam en adres van de contactpersoon voor uw hoeve vermeldt. Bij deze contactpersoon kunt u ook uw donatie in de bijgeleverde retourenvelop inleveren.

Helaas is er bij het sorteren een foutje in geslopen. Dit betekent dat in sommige hoeves de verkeerde contactpersoon genoemd is. Hieronder vindt u een overzicht van de contactpersoon of contactpersonen per Hoeve. Om reden van privacy zijn hun namen niet vermeld.

Contactpersonen per Hoeve Adres
Anna Hoeve AH 8
Beatrix Hoeve BH 25
BH 30
Catharina Hoeve CH 9
Deborah Hoeve DH 55
Elisabeth Hoeve EH 1
Francisca Hoeve FH 35
Geertruida Hoeve GH 14
Helena Hoeve HH 42
Ida Hoeve IH 16
Johanna Hoeve JH 3
JH 9
Klazina Hoeve KH 23
Laura Hoeve LH 2

6 Juli jongstleden zijn er verschillende artikelen verschenen in landelijke media dat de dekking van AED’s nog tekort schiet. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat dat in onze mooie hoeve buurt niet het geval is! Doneer allen.